Reviews

 
 










As Good As It Gets: Sväng i en vidare mening.


As Good As It Gets
Theory of Everything
Schhh...

Ris Och Ros
No Service
Schhh...


 







Eftersom ”Theory of Everything” och ”No Service” är så olika till sin natur är det egentligen inte rättvist att göra en inbördes jämförelse, men icke desto mindre belyser de båda, på var sitt sätt, förtjänsterna och bristerna i modern elektronisk konstmusik. ”No Service” är inte mer än vad man hör vid första lyssningen, medan ”Theory of Everything” är en mångfacetterad demonstration av den elektroakustiska kraft och potential.

Peter Sjöblom, Read the whole review at Tidningen Kulturen

 

Review of AS Good as it Gets and Ris och Ros






Tidningen Kulturen

Lars Bröndum m fl
Chain of events

Elektron Records/www.elektronrecords.com



Lars Bröndum


 

Reviews of Chain of Events


                         

Dagens Nyheter 15/6 2011
Artist: Lars Bröndum
Skivtitel: ”Chain of events”
Skivbolag: (Elektron/www.elektronrecords.com)
Betyg: 4 (på en skala från 0 – 5 var 5 är det högsta betyget)

Nya skivan ”Chain of events” ger ett tvärsnitt av Bröndums förmåga att hantera interaktionen mellan akustiska och elektroniska instrument i skarven mellan noterat och improviserat. ”The evitable conflict” (inspirerat av en novell i Isaac Asimovs science fiction-klassiker ”Jag, robot”) är uppslukande och suggestivt i all sin korthet. Titelspåret är däremot ett sjudelat händelseförlopp med ett slags call and response mellan piano och live-elektronik: från kallhamrad till meditativt svärmande svarsteknik.

Bästa spår: Bröndums ”The evitable conflict”…

Johanna Paulsson

http://brondum.se/MuArk/Blogg/Entries/2011/6/16_Review.html


In English:  Score 4 (on a scale from 0 – 5 where 5 is the highest grade)
The new album “Chain of Events” gives a cross section of Brondums ability to address the interaction between acoustic and electronic instruments on the border between composed and improvised music. “The evitable conflict” (inspired by a short story in Isaac Asimov’s science fiction classic “I, Robot”) is immersive and evocative in all its brevity. The title track however is a in a form of seven events with a sort of call and response between the piano and live electronics, from chilling to meditative swarming response technology.

Review of Bröndum’s piece: Twittering Machine (from Soul in the Machine CD)


The piece is a knockout--jittery violin (the perfect instrument to reproduce the trembling of Klee's birds, for their bodies could be frayed violin strings!), desperate soft hammering, menacing double bass as if from the depths (which are eluded to by the fiery pit under the mechanical birds and which will consume everything once that unstable crank it turned and the birds' bodies fall into it), and so on.Nicely done as musical metaphor and intriguing even divorced from the visual connection.  Stephen Ellis



“Här samsas konstmusikalisk perfektion med improvisatorisk känsla”.  Read the whole review

Camilla Dal, Gefle Dagblad 7 nov 2009.


“This music circles the infinite Now, and moves ever closer to its core, by way of a sonically spiraling motion. On the way to this only hypothetically reachable destination, a gesture of appeasement is granted”

Sonoloco review of  ReSurge live at Fylkingen 20 Sept. 2008.


“The word that comes to mind with immediacy and force is CLARITY... The next word that comes tumbling out of my ReSurge listening is inspiration, piggy-backing on the word beauty, or vice versa!”  Sonoloco record review

Review of reSURGE

In English

Dramatic events unfold before our ears on this CD and it is easy to see images unfold to the music, the film screen is not far away. Lars Bröndrum's dark, sometimes hushed and romantic electro-acoustic music lives on the border between the composed and improvised. It is difficult to know where the dividing line is [between improvisation and composition] (and maybe it doesn't matter), but compared with other similar music this music has more air under its wings, unexpected incident happens and surprising dynamics arise. This is most apparent when Bröndrum is joined by other musicians. Lars live electronics and the sounds from the soaring theremin and computer manipulations is joined on three tracks of the nine by Lisa Ullén, who plays piano on C.O.R. Rebound and the title piece Chain of events. Yann Le Nestour on bass clarinet and Emil Strandberg on trumpet COR Rebound and finally George Kentros violin at Surge.

Surge was recorded over eleven (!) years and is a short, five minutes and twenty eight seconds, a modernist thriller where the life and blood pulsates, a jarring contrasting drama that reaches a consensus. A powerful edition altogether. Review by Leif Carlsson from the paper "Tidningen Kulturen". Translated by Lars Bröndum)

På nästa skiva utspelar sig dramatiska händelser inför våra öron, och det är lätt att bildsätta musiken, filmduken är inte långt borta. Lars Bröndrums mörka, ibland dovt romantiska elektroakustiska musik får liv i gränsen mellan komponerat och improviserat. Precis var den gränsen går, är inte lätt att säga (och kanske kan man strunta i det), men jämfört med en del annan liknande musik så har denna lite mer luft under vingarna, oväntade infall händer och oförberedd dynamik uppstår. Lättast märks det när Bröndrum inte är ensam med sin liveelektronik, den klangsvävande thereminen och datormanipulationerna. På tre spår av nio finns medspelare. Lisa Ullén spelar piano på C.O.R. Rebound och titelstycket Chain of events. Yann Le Nestour basklarinett och Emil Strandberg trumpet på C.O.R. Rebound och slutligen George Kentros violin på Surge.

Surge inspelad under elva (!) år är en kort, fem minuter och tjugoåtta sekunder, modernistisk rysare där liv och blod pulserar, ett skärande kontrastrikt drama som vartefter når ett samförstånd. En mäktig utgåva inalles.

 

Leif Carlsson 

Read the whole review at Tidningen Kulturen

Skivbolaget Schhh... ger ut skivor under parollen ”Smal musik till bred publik” och har tidigare släppt Syntjuntans utmärkta självbetitlade album. Det är svårt att inte se programförklaringen som ironisk – den typ av musik som Schhh... specialiserat sig på har aldrig varit den breda massans och lär knappast bli det heller. Vilket inte är vare sig en positiv eller negativ kvalitetsmarkör. Det är musik som är fullt nöjd med att vara musik, aprogrammatisk och prövande av möjligheter.

As Good As It Gets är en EAI-duo bestående av Lars Bröndum och Sten-Olof Hellström som föredrar analoga syntar före de strikt digitala ljuden. Kanske därför som deras musik känns mer organisk och ”köttig” än många andras. ”Theory of Everything” är inspelad live vid två tillfällen (Nya Perspektiv i Västerås och Fylkingen i Stockholm), och kanske är också det en anledning till att musiken kännetecknas av en sådan intimitet, även när den omedelbara och totala konsertupplevelsen beskärs för att passa skivformatet. Ordvalet må tyckas besynnerligt för den här typen av musik, men faktum är att den svänger, om än i en vidare mening.

De två styckena, ”Theory of Everything” och den lätt tungvrickarbetitlade ”Dodecachordon Phase II”, bygger på dynamik, både i klang och styrka. Bröndum och Hellström har mer än bara erfarenhet att luta sig mot; de har ett intuitivt sinne för komposition som höjer ”Theory of Everything” en god bit över mängden.

Liksom As Good As It Gets är Ris Och Ros en duo. Förutom Jakob Riis består den av Ann Rosén som också ingår i Syntjuntan. Ris Och Ros är ett egentligt ett projekt initierat av en utomstående producent, och duon klargör att de inte tar ansvar för sin musik. De, som de säger, levererar musik helt utan garantier. Vad detta innebär i praktiken är inte självklart, men i skenet av både Syntjuntan och As Good As It Gets står ”No Service” sig slätt. Den låter som den fabrikation den är; beståndsdelarna häftar inte i varandra och i slutänden blir ”No Service” inte mycket mer än en steril ansamling av extrema frekvenser. I brist på inspiration hemfaller Ris Och Ros åt det generella effektsökeri som kännetecknar mycket av glitchmusiken och den mer livlösa delen av EAM/EAI.

Review of Fallout (from Nutida Musik)

Review by Stefan Klaverdal at Meadow Music

MUSIK 6 september

Från hisnande till stilla - ljudkonstnären Lars Bröndum passar för drömutflykter


Lars Bröndum/"Fallout"/Antennae Media (AM2002)/Betyg: 4 av 5

Internationellt verksamme tonsättaren, gitarristen och elektronmusikern Lars Bröndum är välkänd i Gävle från PUSH-festivalen, Vindöga, Moneeos Elektronsöndagar och Synth & Motion i Hemlingby.



Lars Bröndum pе Manifestgalan 2016.

Olof Ringmar


Cd:n ”Fallout” innehåller fem elektroakustiska verk och fick första pris i kategorin för experimentell musik vid årets Manifest-gala. De två första spåren är en slags ljudläggning till kalla krigets propagandafilmer, därpå följer ett par sinnrika surroundverk som gjorts om till stereo samt ett par stycken som bygger på delvis improviserade konserter i Tokyo och Vilnius.



Omslaget.

Pressbild


Denna väl sammanhållna skiva öppnar en stämningsfull ljudvärld som tycks komma från såväl rymdparaboler som partikelacceleratorer. Långa brummande droner överlagras med spröda mikromelodiska fragment i en slags abstrakt akustisk gråskala där tung djupsvärta möter formationer i utfrätt, vibrerande punktskrift och spröda linjer som blir tydliga först efter flera lyssningar. Inte en skiva att jogga till, men väl för drömutflykter, lika hisnande som stilla


Camilla Dal

 

Skivrecensioner

Lars Bröndum tonsätter den globala uppvärmningens slutfaser

PUBLICERAD 2019-12-05













Med en sammansmält klang av syntar, basklarinett och slagverk tonsätter Lars Bröndum en utplånande hetta som knastrar och kvider – och faktiskt sjunger in i det sista.

Ingen mytologisk figur har väl så kört i diket som Faethon. Hos Platon och senare hos Ovidius berättas det om hur han utmanar sin far solguden Helios med att olovligen köra dennes hästspann över himlavalvet – utan att ens kunna namnet på hästarna. Och hur han tappar all kontroll, med en kosmisk katastrof som följd.

1683 blev denna story ett magnifikt operaämne om begär kontra förnuft för Jean-Baptiste Lully. För elektronmusiktonsättaren Lars Bröndum är det en allegori över vad som händer i dag med vår jord när människan inte kan tygla tekniken.

Med en sammansmält klang av syntar, basklarinett och slagverk tonsätter han den globala uppvärmningens slutfaser. En utplånande hetta som knastrar och kvider med en sällsamt otäck lyrisk skönhet. Och som faktiskt sjunger in i det sista.

Bästa spår: ”Cinders and sand”

Text by Martin Nyström


Source: Dagens Nyheter Skivrecensioner:  https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/lars-brondum-tonsatter-den-globala-uppvarmningens-slutfaser/

________


Skivrecensioner

Dagens skiva: Lars Bröndum skapar vällustig skräckmusik

PUBLICERAD 2019-01-16

Bröndum's CD Chimera Cadence received a really nice review in Dagens Nyheter by Martin Nyström____



Foto: Johan Westin


Text by Martin Nyström


Dagens skiva: Lars Bröndum skapar vällustig skräckmusik

PUBLICERAD 2019-01-16

Martin Nyström

Efter att ha disputerat på musiken som bland annat hördes i "The shining" har Lars Bröndum nu blivit sin egen skräckmästare, som vet precis hur viktig behärskningen är för att få fram spänningen.

Tonsättaren Lars Bröndum är sedan länge en av våra främsta elektroakustiker och disputerade på en avhandling om kluster hos Ligeti och Penderecki. Alltså de klangmolnseffekter som nådde den breda publiken genom Kubricks film ”The shining”. Nu har Bröndum blivit sin egen skräckmästare på åtta spår som influerats av författare som Edgar Allan Poe, Hart Crane, Anna Akhmatova, Clark Ashton Smith, Markis de Sade, Charles Baudelaire och målaren Goya.Och det är en lika ruskig som vällustig musik där verkligheten förvandlas på ett svindlande sätt i höga torn eller i bottenlösa hålor. För Bröndum öser inte bara på utan vet hur viktig också behärskningen är för att få fram spänningen. För att få vrålet inifrån det instängt normala att slungas ut med en förkrossande kraft.


Bästa spår: ”When the sky is low and heavy”


                Elektroakustisk musik

                Lars Bröndum

                ”Chimera cadence”

                (Lars Bröndum/Antennae Media)


Martin Nyström


Läs fler musikrecensioner av Martin Nyström, till exempel om hur omtolkandet av Mozart aldrig tar slut.

Source: Dagens Nyheter Skivrecensioner:  https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/dagens-skiva-lars-brondum-skapar-vallustig-skrackmusik/


____ (In English) ____


Today’s Album: Lars Bröndum creates voluptious horror music.

Martin Nyström

(A translation to English by Lars Bröndum)


After finishing his PhD dissertation on the music which for example was heard in "The shining", Lars Bröndum has now become his own horror master. He knows exactly how important restraint is to bring out the tension.

The composer Lars Bröndum has long been one of our leading electro acoustics. He defended his dissertation on clusters in the music of Ligeti and Penderecki. That is, the sound cloud effects that reached the broad audience through Kubrick's film "The Shining". Now Bröndum has become his own horror master on eight tracks influenced by writers like Edgar Allan Poe, Hart Crane, Anna Akhmatova, Clark Ashton Smith, Marquis de Sade, Charles Baudelaire and the painter Goya. And the music is as scary as it is voluptuous as reality is transformed into a vertiginous path through tall towers or into bottomless pits. Bröndum refrains from bombarding the listener and knows how important restraint is to bring out the tension - in order to reach the roar that is the trapped inside normality - and to eject it out with a crushing force.


Best track: ”When the sky is low and heavy”

                Elektroakustisk musik

                Lars Bröndum

                ”Chimera cadence”

                (Lars Bröndum/Antennae Media)


Original Swedish text by Martin Nyström. Translated to English by Lars Bröndum.